Rolul nutriției în imunitate

by in Alimentatie sanatoasa, Ce mâncăm, Sfaturile doctorului 20/03/2020

”Spune-mi ce mănânci și îți voi spune cine ești!” asta spunea Jean Anthelme Brillat-Savarin, un faimos gastronom francez, care încă din 1825 știa că există o legătură importantă între nutriție și tot ce ține de buna funcționare a organismului uman.

Este bine știut că o dietă sănătoasă și un stil de viață activ sunt strâns legate de o viață sănătoasa și de o imunitate bună. În ultimii ani, studii sistemice au demonstrat că deficiențele nutriționale pot modifica răspunsul imun, crescând astfel susceptibilitatea la infecții, asa cum se întâmplă la copii cu malnutriție severă sau la pacienții cu boli cronice.

Deficiențele nutriționale pot apărea în momentul în care avem un aport insuficient de calorii, însă și când avem o dieta dezechilibrata, așa cum se întâmplă frecvent în țările dezvoltate, existând cu precădere deficite de micronutrienți, cum ar fi vitamine sau oligominerale.

Dintre oligominerale, cel mai important în imunitate este zincul. Acesta este un metal ce se găsește în mod normal în organism și care are rol în creșterea si diferențierea celulară, buna funcționare a sistemului nervos și menținerea imunității. Alimentele cele mai bogate în zinc sunt: fructele de mare, mai ales scoicile, organele de pui ( ficat, inimi), andivele, sparanghelul și spanacul.

Dintre deficitele de vitamine, impactul cel mai are asupra imunității îl are deficitul de vitamina A, D, C și B.

Deficitul de Vitamina A este considerat cel mai frecvent deficit vitaminic în populația generală. Vitamina A (sau acidul retinoic- metabolitul său activ)  este cunoscută pentru rolul său de a păstra integritatea țesutului epitelial (pielea), prima bariera de apărare a organismului uman și de a ajuta celulele de la acest nivel sa lupte cu germenii patogeni. Un alt rol important al acestei vitamine este imbunătățirea acuității vizuale. Există multiple studii care demonstrează că administrarea de suplimente de vitamina A pentru pacienții cu diaree acută și rujeolă scade durata și severitatea bolii. Alimentele cu cantitatea cea mai mare de Vitamina A sunt: peștele, carnea de vită, ficatul de rață, kalele, morcovul și cartofii dulci.

Complexul de vitamine B, si mai ales Vitaminele B12 și B6 ajută imunitatea prin menținerea numarului constant de leucocite (celulele albe), acestea având principalul rol în lupta contra infecțiilor. Alimentele cu conținutul cel mai mare de complex vitaminic B sunt: somonul, legumele cu frunze verzi, fasolea boabe, cerealele integrale si conopida.

Vitamina C este cea mai cunoscută vitamină folosită, din moși strămoși, pentru creșterea imunității. Toți am primit când eram răciți, măcar o dată în viață, indicația de a mânca multe portocale sau de a lua un comprimat de vitamina C. Multiplele studii asupra acestei vitamine demonstrează că ea se găsește cu precădere la nivelul leucocitelor, fiind folosită când ele intră în acțiune, în lupta directă cu bacteriile sau virusurile. Alimentele cele mai bogate în vitamina C sunt: pătrunjelul, cimbrul, corcodușele verzi, măceșele, ardeiul gras, afinele, broccoliul și citricele.

O vitamină care a apărut, în ultima perioadă, pe radarele oamenilor de știință pentru calitățile sale este vitamina D. Despre aceasta se știe că este cea mai importantă vitamina pentru un sistem osteoarticular sănătos, fiind recomandată mai ales copiilor încă din prima lună de viață pentru combaterea rahitismului.  Studii recente demonstrează însă că această vitamină are o acțiune mai importantă asupra sistemului imun decât vitamina C, fiind un factor major în lupta împotriva infecțiilor. Persoanele ce provin din zone cu climă temperat continentală, cu expunere insuficientă la soare, au un deficit important al acestei vitamine si sunt susceptibile la infecții. Cea mai importantă sursă de vitamina D este expunerea la soare, însă putem suplimenta aportul, mai ales în perioada de toamnă- iarnă- primăvară prin alimente precum peste, ouă și ciuperci.

Ca mesaj de luat acasă, vrem să rețineți că, în perioade dificile, în care imunitatea noastră este pusă la încercare, este nevoie de o alimentație echilibrată, normocalorică, adaptată vârstei și patologiilor asociate, ce conține cantități adecvate din TOȚI macro și micronutrienții, la care să adăugăm un stil de viață activ, cu cel puțin 30 de minute de exerciții fizice pe zi și o igienă cât mai riguroasă, prin care putem să ne protejăm atât pe noi cât și persoanele din jurul nostru.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *